Amikor honlapot készítünk, az első feladat meghatározni a célcsoportot. Tudod, hogy kiknek készül? A dizájner persze neked dolgozik és igen, te hozod meg a végső döntést. Ugyanakkor fontos, hogy számításba vegyük, mit igényel a közönséged.
Olyan vékony a vonal, mint egy cérnaszál, amin egyensúlyozunk: Téged, a cégedet képvisel az arculat és a honlapod, ezért nyilván kell egy kis darab belőled, ami Téged jellemez. Azonban hatalmas hiba a célközönség kívánságait figyelmen kívül hagyni.
Ezt a szemléletmódot képviseli az UX (User Experience), magyarul a felhasználói élményt tervező dizájnerek módszertana. A tervezés első lépéseként a célcsoportba tartozó felhasználók tulajdonságait és igényeit térképezik fel.
Tegyük fel, hogy egy cukrászda tulajdonosa vagy. Nézzünk néhány példát a célcsoportodra:
36 éves, 3 gyerek édesanyja Tud sütni, de szeretne legalább a születésnapokon könnyíteni a feladatain és egyszerűen tortát rendelni, házhoz.
16 éves, gimnazista. Suli után szívesen beugrik a cukiba a barátaival sütizni, de előtte szeretné megnézni az aktuális kínálatot.
72 éves, 5 gyermek nagypapája. Hétvégenként meglátogatja a család. Szeretné őket friss süteménnyel kínálni, de ő maga nem tudja elkészíteni.
Itt is látszik, hogy milyen sokféle embertípus (perszóna) létezik, aki majd meglátogatja a weboldalt. Az a feladatunk, hogy a lehető legjobban kielégítsük az igényeiket.
Próbáljunk meg az ő fejükkel gondolkodni!
Milyen eszközt használnak? Milyen előzetes ismereteik vannak? Milyen az élethelyzetük? Mi motiválja őket?
Anyatigris Anna szeretné minél egyszerűbben letudni a rendelést, nincs ideje sokat bogarászni a kínálatot, elérhetőségeket. Mivel a gyerekei szeretnek beleszólni a telefonba, örülne, ha néhány kattintással elintézhetné a születésnapi tortarendelést.
Tini Tamara jó eséllyel mobiltelefonján keresi fel a webhelyed és igényelni fogja a legfrissebb tartalmakat. Nála a mobiloptimalizálás és a naprakész tartalom lesz a kulcs.
Nyugdíjas Nimród nem biztos, hogy rendelkezik okostelefonnal, de van internetkapcsolata és tudja használni a keresőt. Ha a honlapon könnyen megtalálja a telefonos elérhetőséget, nála már nyert ügyünk lehet.
Ezeket az igényeket kell számításba venni és ezek alapján olyan felületet készíteni, hogy az ügyfeleid képesek legyenek jól használni a weboldalad és visszatérő vásárlóid legyenek.
Ugye, hogy nem is olyan egyszerű?
Képek forrása: Pinterest, Freepik